De nieuwe manier van communiceren, via social media, is een heel krachtige manier. Dat hebben we de laatste jaren op allerlei terreinen kunnen meemaken: de revoluties in de arabische wereld waren er, denk ik, niet gekomen als mensen niet massaal gebruik hadden kunnen maken van social media, om elkaar op te roepen, elkaar én de buitenwereld te informeren over wat er plaats vond. Social media maakt de wereld echt 'global'. Autoritaire regimes komen niet meer weg met alleen het dicht houden van hun grenzen, digitaal zijn die grenzen veel moeilijker te sluiten.
Social media worden ook veel ingezet door mensen om hun gram te spuien, om mensen publiekelijk te schande te maken, uit te sluiten, met de dood te bedreigen. Ook dat is een aspect van deze eenvoudige, directe en anonieme manier van communiceren. Zoals vroeger (en nu nog wel, ik hoor ze voorbij komen thuis) de gefrustreerde baasjes enorm tegen hun hond konden kankeren, zo gaan dat soort mensen nu waarschijnlijk digitaal te keer. En het is zo makkelijk, en een leuk tijdverdrijf, lijkt het.
Nu heeft ook Trijntje Oosterhuis zich vergist, zowel in de kracht van faceboek als in haar eigen populariteit misschien. En wel op een erg pijnlijk thema, vind ik.
Op je faceboek pagina oproepen dat je voor elke 'like' een euro doneert aan giro 555 en vervolgens terug moeten krabbelen als 200.000 mensen je die 'like' ook geven. Dat is wel heel genant... moet je je fans gaan uitleggen, dat je dat toch echt niet had verwacht en dat je geen € 200.000 hebt.... Zouden ze dat geloven?? Zoek maar eens op twitter, naar de reacties die dit allemaal teweeg brengt, bijvoorbeeld 'Trientje Oostermuis gaat geen tonnen betalen aan goede doel. 'over mijn like'' ...
Ik krijg het bijna met haar te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten