In mijn wijk heb ik sinds kort op korte fietsafstand de beschikking over maar liefst 4 supermarkten: in het grote winkelcentrum zit een Albert Heyn XL, mijn lokale C1000 is omgevormd tot een Jumbo, zo ongeveer daartussen in zit in een gloednieuw pand sinds kort een Lidl en op loopafstand bevindt zich een kleine Spar.
Ik bezoek ze nu allemaal af en toe om eens te kijken naar wat ze zo verkopen en wat de kwaliteit daar van is.
Wat me dan enorm opvalt is de houding van het personeel. Bij de Albert Heyn zijn zelfs de jongste bedienden heel nadrukkelijk getraind in het helpen van de klant. Ze sjouwen desnoods de hele winkel met je door om je product aan te wijzen. De Spar is zo klein, het assortiment is zo basic, daar zit alleen iemand achter de kassa en die is gewoon vriendelijk, maar ook niet meer dan dat.
Bij de Lidl laten ze zien hoe het volgens mij NIET moet. Het vreemde is: de Lidl staat daar om bekend, maar dit is een gloednieuwe winkel, en toch lijkt het of de medewerkers daar allemaal een training hebben gehad in het negeren van klanten: ze kijken je niet aan, ze praten over van alles en nog wat met elkaar langs je af, ook over andere klanten, of over hoe druk het was en hoe vervelend dit of dat is. Onvoorstelbaar vind ik dat. Dan jeuken mijn handen: als je hier toch leidinggevende was, dan moest daar toch eens flink de bezem door heen. Ik kom niet graag in dergelijke winkels.
Bij de Jumbo is het aan het personeel heel duidelijk te merken dat ze net pas omgeschakeld zijn: ze waren van de C1000, jaren lang, nu moeten ze in een ander pakje op een andere manier werken. Alle vaste klanten vragen hoe het gaat en men ventileert er lustig op los. Natuurlijk was het een chaos die eerste weken, de winkel was 2 weken gesloten, dus het was er enorm druk en iedereen moest zoeken, en dat is voor medewerkers ook niet makkelijk. Maar de meesten lieten dat mijns inziens veel te duidelijk merken aan hun klanten. Niet fijn hoor, voor de bedrijfsleiding, het team en ook niet voor de klanten. En uiteindelijk ook niet voor de omzet en dus niet voor de banen van die mensen, lijkt me.
Ben ik even blij dat wij gewoon een echt goede Albert Heyn mentaliteit hebben bij de Bibliotheek Veluwezoom!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten