donderdag 21 november 2013

Offertegesprekken

We zijn het als bibliotheek niet zo gewend, het meebieden in offertetrajecten.
Voor vragen van gemeenten mbt digitale sociale kaarten en sociale loketten heb ik het al eens vaker aan de hand gehad. En vandaag dus weer, voor de gemeente Rheden.
De gemeente Rheden heeft, net als veel andere gemeenten, een digitale sociale kaart, gekoppeld aan hun website. Kijk maar eens op Rheden.nl.
De bedoeling is dat burgers daar alle informatie kunnen vinden over instellingen, clubs, verenigingen, regelingen enz. die er in de gemeente zijn. Nu vindt de gemeente dat ze toe zijn aan een nieuwe sociale kaart, en dat ben ik met ze eens.
Een sociale kaart staat of valt met een aantal zaken, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Allereerst moet de website waarop de burgers moeten zoeken (en de instellingen hun infomatie moeten presenteren) aantrekkelijk zijn, uitnodigen tot zoeken, en makkelijk in het gebruik zijn. Maar: als de burger dan iets zoekt, moet de gevonden informatie natuurlijk altijd wel actueel zijn, kloppen, voldoende informatief zijn enz. Daar ontbreekt het bij de huidige kaart wel aan. Als ik alleen al zoek op 'bibliotheek' (het hemd is altijd nader dan de rok), dan is Velp wel verhuisd, maar Rheden nog steeds niet. En volgens mij hebben wij geen vraag gehad om onze gegevens aan te passen.
Maar tot slot, en misschien wel het belangrijkste: burgers moeten de website wel kunnen vinden en gaan gebruiken. En instellingen moeten wel hun informatie er op (willen) zetten.
Het is een vicieuze cirkel: als de site niet gevonden wordt, wordt hij niet gebruikt, als er niet voldoende of correcte informatie op staat, haken zoekers af, als er geen bezoekers genoeg zijn wordt er minder aandacht aan de data besteedt enz.
Vandaag presenteerden we in een offerte traject met drie aanbieders onze digitale sociale kaart De G!DS. Met als belangrijkste meerwaarde wat mij betreft het feit dat een lokale organisatie, in dit geval wij, verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de data. Wij kennen veel mensen en instellingen, en andersom net zo. Als er iets niet goed gaat, aan welke kant dan ook, dan weten we elkaar te vinden. Zowel burgers, aanbieders van informatie als de verantwoordelijke voor de sociale kaart hebben dan belang bij een optimale situatie. Win-win-win dus!
Ik hoop dat ze het begrepen hebben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten