Vandaag moest ik ergens lang wachten. Dat wist ik van te voren, dus ik had een hele tas met achterstallig leesvoer meegenomen.
In het Bibliotheekblad van september las ik een aardig artikel over de klantgedrag, als achtergrond bij de manier van presenteren van de winkelformule. Daar werden ook zes basisprincipes genoemd, die, ongeacht de situatie, uiteindelijk onze keuzes beïnvloeden. Dat geldt voor iedereen, allemaal beslissen we uiteindelijk om iets te kopen of iets te doen op grond van deze beinvloedingsprincipes.
Lees maar eens mee:
1. Wederkerigheid: doet een ander iets voor mij, dan heb ik de neiging (vroeg of laat) iets terug te doen.
2. Schaarste: wat zeldzaam is, wil ik hebben.
3. Autoriteit: wie autoriteit uitstraalt, ben ik geneigd te volgen of te geloven.
4. Consistentie/commitment: als ik eenmaal A gezegd heb, moet ik ook B zeggen.
5. Sympathie: ik doe graag dingen voor mensen die ik aardig vind of die op mij lijken.
6. Sociale bewijskracht: als de meeste anderen, die zijn zoals ik, iets doen, dan ben ik geneigd het ook te doen.
(uit: Invloed, de zes geheimen van het overtuigen, van Robert Cialdini)- kijk ook even naar de video's hiernaast!
En hoe graag we ook uniek willen zijn, het klopt volgens mij wel. We zijn toch sociale wezens, niets menselijks is ons vreemd, en hoe graag we soms ook willen opvallen, toch gaan we over het algemeen op in de massa.
Ik gebruik mezelf dan ook regelmatig als prototype van onze doorsnee klant: vrouw, 40-50 +, redelijk tot hoog opgeleid, houdt van lezen en cultuur. Volgens mij is 60-70 % van onze klanten van dit genre. En dan is er niets mis mee om jezelf even als meetlat/maatstaf te nemen als je kijkt naar hoe wij onze producten aan de man (vrouw dus) willen brengen.
Wat vind ik leuk? Waar hou ik van? Waarom kies ik er voor om iets te lenen of naar een activiteit te gaan? Hoe wil ik graag behandeld of gezien worden als ik ergens kom?
Als we er zo tegenaan kijken hebben we enorm veel kennis in huis, die we kunnen gebruiken om onze klanten nog meer te inspireren dan we nu al doen.
Reageren mag! Velen gingen u voor!!
BeantwoordenVerwijderen