Daar zijn we met elkaar toch wel erg trots op, op de Bibliotheek op school.
Vandaag was het afsluitende congres van twee jaar forse investeringen in Bibliotheken op School in Gelderland. Een mooie terrasdag in het Open Lucht Museum, met heel veel gasten, zo tegen de 200 begrijp ik. En daarvan kwam toch minstens de helft NIET uit bibliotheekland, hoewel ik erg veel collega's heb ontmoet.
Maar van Renkum was onze beleidsambtenaar er ook en dat is in elk geval winst. Want zo'n programma zorgt er dan toch voor dat je een gemeenschappelijk referentiekader krijgt: wat die man toen zei, en wat toen ook aan de orde was enz.
Ik vond de ochtend prima. Vooral het verhaal van Kees Broekhof, over de wetenschappelijke FEITEN rondom taalaanbod en taalontwikkeling waren heel helder en duidelijk. En daarna een prima presentatie van wat de monitor allemaal laat zien en hoe scholen daar heel direct, bijna op leerlingniveau op kunnen sturen.
Hij liet bijvoorbeeld een sheet zien van de resultaten op de vraag of er in de klas aan boekpromotie werd gedaan door de leraar. Bij die betreffende school was duidelijk dat de leraar van groep 5 daar niet aan deed, die voerde duidelijk de gemaakte afspraken niet uit. 'Zou het hier om spelling of technisch lezen zijn gegaan, dan was de leerkracht zeker op het matje geroepen'. En dat moet voor leesbevorderende activiteiten dus ook gebeuren. Want de bewijzen voor het effect van lezen zijn zo ontzettend overduidelijk.
Heerlijk hoor, als je dat zo goed kunt aantonen.
De beleidsambtenaar wilde meteen die Kees naar Renkum halen, om dit verhaal nog maar eens aan de schooldirecteuren en leerkrachten te vertellen.
Een goed idee, gaan we doen!
Het werkt toch echt beter als een ander het vertelt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten