Volgende week wil ik tijdens de algemene personeelsbijeenkomst wat cijfers laten zien. Trends in uitleningen, leden en bezoekers, vergelijkingen met andere jaren, ontwikkelingen van het gebruik van onze collectie enz.
Dat is nog een hele klus. Allereerst om ze simpel en eenduidig op te kunnen hoesten. Soms weet je ook niet precies wat je wilt weten en heb je eigenlijk te veel gegevens om te kunnen overzien wat nu echt van belang is en hoe de cijfers te combineren zijn tot relevante informatie waar we werkelijk wat mee kunnen. Want een cijfer op zich zegt niet, je moet het in de context zien.
Vervolgens wil ik er natuurlijk ook nog een aardige presentatie van maken en dan blijkt de excel-kennis op dat terrein toch wat weggezakt.
Dus misschien wordt het uiteindelijk maandag wat minder mooi dan ik zou willen, maar dat moet dan maar. Je kunt ook overdrijven.
Vandaag hebben de specialisten en ik opnieuw een dag gebogen gezeten over ons educatieve beleid. Het instrument dat we daarvoor uitgereikt kregen is de zg. balanced score card. Die gaat ook heel erg uit van cijfers. Formuleer je doelen zo SMART mogelijk en bepaal in je jaarplanning welke stappen je wilt halen. Dus van 8 BoS-scholen naar 12 in 2016. En van 1 persbericht per maand naar wekelijks in de krant. Bijvoorbeeld.
Ook nu bleek weer dat cijfers op zich niet zo veel zeggen. Je moet de relevante cijfers hebben, want daar kun je wat mee. En die zijn vaak anders dan gebruikelijk: hoeveel kinderen wonen er eigenlijk in onze gemeenten, wat zijn de prognoses voor de schoolomvang, hoeveel mensen krijgen een uitkering, hoeveel kinderen maken gebruik van de kinderopvang, hoe is het gemiddelde opleidingsniveau in onze gemeenten, hoe scoren onze scholen volgens de inspectie op taal enz. enz. Die cijfers zijn wel beschikbaar, maar daar moeten we even voor gaan zitten.
En ook daar kun je in doorschieten: ben je straks dagen aan het werk om informatie op te halen die je uiteindelijk niet gebruikt. Dus eerst maar eens goed nadenken over wat we eigenlijk willen weten.
Want je kunt ook overdrijven inderdaad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten